Wednesday, July 23, 2008

KEM KEPIMPINAN SEKOLAH

Kem kepimpinan merupakan kem yang dianjurkan untuk membina jati diri individu menjadi seorang pemimpin. Baru baru ini saya dipilih untuk menjadi ajk dalam sebuah kem kepimpinan yang dianjurkan oleh sebuah sekolah. Kem ini memakan masa 3hari 2 malam. Pelajar yang terlibat dalam kem tersebut mencecah 150 orang. Pada awalnya saya hanyalah pembantu dalam slot slot tertentu, namun akibat kekurangan ajk saya melantik sendiri diri saya menjadi unit pengisian dan rohani.

Saya mendapat beberapa slot yang agak penting dalam kem tersebut antaranya kuliah maghrib, kuliah subuh dan imam waktu solat dan segala kegiatan berkenaan kerohaian automatic berada di bawah saya.

Peserta sampai agak lewat juga pada hari pendaftaran, namun alhamdulillah semua pelajar dapat dikumpulkan semasa solat maghrib. Sebelum kuliah maghrib dimulakan peserta diberi taklimat program dahulu.

Kuliah maghrib disampaikan oleh saya . dan tajuk kuliah yang saya berikan pada malam itu ialah Kepimpinan Berilmu. Antara isi yang saya sentuh pada malam itu

1.setiap orang adalah pemimpin dan setiap orang akan ditanya oleh Allah tentang apa yang dipimpinnya. ( mafhum hadis)

2.seorang pemimpin perlu mempunyai ciri-ciri kepimpinan antaranya komunikasi berkesan, pengaruh yang besar, akhlak cemerlang dan pelbagai lagi.

3.Namun, perkara yang utama yang disentuh adalah komunikasi berkesan.

4.seorang pemimpin apabila bercakap perlukan kepada hujah dan dalil yang jelas dan kukuh yang mana tidak dapat dipertikaikan oleh orang lain

5.hujah dan dalil perlu juga specific dalam penghuraian sesuatu perkara yang diperbahaskan.

6.pemimpin yang berkualiti perlu bercakap atas dasar kebenaran bukanlah retorik semata mata dalam memikat orang disekitarnya contohnya Rasulullah, seorang pemimpin yang bercakap atas dasar kebenaran walaupun pada awalnya ditentang namun kebenaran tidak dapat disekat akhirnya kebanaran tersebut tersebar keseluruh dunia.

7. pemimpin yang bercakap atas dasar kebenaran perlu berani menghadapi risiko. Segala halangan dan cabaran dalam menegakkan kebenaran akan menjadikan seseorang itu hebat.

dan beberapa lagi isi yang disentuh.


Kuliah maghrib perlu diberhentikan kerana masa yang dikekang oleh tentatif program. Malam itu mereka memulakan ldk pertama mereka dan tidur pukul 1.30pagi.

Pada subuhnya, selepas menunaikan solat subuh program diteruskan dengan kuliah subuh. Tetapi yang uniknya kuliah subuh ini adalah pendengarnya semuanya muslimah kecuali penceramahnya iaitu saya kerana peserta muslimin terpaksa menyediakan diri untuk program selepas itu. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk memberikan kuliah khusus berkenaan wanita. Tajuknya maruah penghias peribadi. Antara isi yang disentuh adalah:

1.maruah adalah sesuatu yang penting bagi setiap individu . tiada maruah tiadalah nilai.

2.maruah saya bahagikan kepada beberapa bahagian iaitu aurat, pergaulan, dan beberapa lagi. Namun dengan masa yang diberi kebanyakan isi berkisar berkenaan aurat

3.aurat adalah perkara yang mengaibkan. Ianya perlu di jaga dengan baik dan waspada.

4.mengikut mazhab imam syafie, aurat lelaki dengan lelaki dan perempuan adalah dari pusat hingga ke lutut. Dan aurat perempuan dengan perempuan muslim juga dari puat kelutu. Namun aurat perempuan dengan perempuan non muslim dan lelaki adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan.

5.syarat aurat bukan hanya menutup tetapi menjaga ianya termasuklah memakai pakaian yang tidak menampakkan bentuk badan

juga terdapat beberapa isu aurat yang disentuh.

Selepas itu , peserta diminta untuk berkhidmat diri. (bersambung)

1 comment:

Anonymous said...

tertarik ngan penyampaian mengenai aurat..cuma da satu soalan ingin kemukan:

adakah seorang wanita menjaga auratnya sehingga pakaiannya boleh dibawa ke solat?