Wednesday, July 2, 2008

bermulanya disini

semalam dapat juga menjejak kaki di kota tinggi. Bertolak dari utm pukul 8.45 pgi dan sampai 11.00pagi. Tujuan saya ke kota tinggi adalah untuk menguruskan penempatan latihan mengajar pada sem ini. tempat persinggahan adalah sekolah menengah sains kota tinggi. yang mana sekolah yang dikatakan memegang rekod 10 sekolah asrama penuh terbaik di Malaysia. suasana sekolah tersebut lebih kurang sama je dengan sekolah biasa. saya pergi bersama 3orang sahabat lain.

semasa berada dalam kawasan sekolah, salah seorang sahabat saya terpandang banner program sekolah iaitu karnival sekolah. pelbagai aktiviti dijalankan. Namun yang terkilannya dalam banyak banyak program tu, satu pun tiada program islamic. sedih gak.

sistem pendidikan merupakan penyumbang terbesar dalam melahairkan individu yang memahami islam, namun hari ini sistem pendidikan hanya dianggap sebagai tempat melahirkan individu yang berbentuk manusia tetapi berfikiran robot. Disebabkan itulah, segala anasir anasir kuning yang wujud dalam duni globalisasi sekarang memudahkan mereka terpengaruh seperti yang diprogramkan. robot apabila diprogram kan dengan arahan tertentu tidak dapat mengenalpasti adakah ianya baik atau buruk. ini kerana sistem sekarang banyak menkankan akdemik sahaja sehingga meninggalkan komponen sahsiah dan akhlak. kajian menunjukan pelajar sekarang mengalami krisis nilai yang teruk. sesuatu perlu dilakukan untuk menyelamatkan keadaan ini.

selamatkanlah adik-adik kita, selamatkanlah saudara kita.

insyaallah dengan sedikit kefahaman yang Allah berikan. sya ingin cuba mengubah suasna tersebut dengan title saya sebagai seorang guru.

saya ingin cuba . anda bila lagi?

No comments: