Friday, August 14, 2009

email untuk naib cancelor utm

Assalamualaikum, tahniah kepada Prof Dato. kerana berjaya memacu utm sehingga berjaya mendapat ranking yang terbaik di malaysia dan antara terbaik di asia. Saya Mohd Nur Al Sufi Bin Romele. Saya merupakan pelajar tahun 4 Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Kimia) juga merangkap Presiden Persatuan Mahasiswa Pendidikan. Saya sekarang tengah membuat projek sarjana muda yang bertajuk Budaya Ilmu Dikalangan mahasiswa . Saya memilih tajuk ini kerana tertarik dengan gagasan yang dibawa oleh Prof. Dato' berkenaan budaya ilmu yang ingin di rejuvenasikan di utm ini. Saya juga ada membaca buku-buku daripada tokoh tokoh yang mengagaskan idealisma ini seperti Prof. Syed Naquib Al Attas, Dr.Wan Mohd Nor, Prof. Syed Husein Al Attas dan buku Prof Dato' juga seperti Penghayatan Budaya Ilmu, Mengangkasa Pengajian Tinggi dan buku buku lama Prof Dato. ini semua banyak menimbulkan minat saya dalam mengkaji berkenaan budaya ilmu ini. namun apa saya lihat permasalahan utama di dalam gagasan budaya ilmu ini adalah kurangnya sambutan daripada kalangan mahasiswa. Mahasiswa tidak jelas tentang gagasan yang dibawa. Mahasiswa hanya berfikir untuk mendapatkan segulung ijazah semata-mata berbanding dengan mendapatkan ilmu sebenar. Ini menyebabkan mereka hanya berminat terlibat dalam kepompong yang sempit dan yang boleh memberi kepentingan kepada diri sendiri sahaja tanpa menampakkan nilai ilmu secara holistik yang boleh memberi kesan kepada masyarakat.

Oleh itu, saya cuba untuk menyahut gagasan yang Prof Dato' utarakan namun saya juga tidak nampak ruang yang jelas dalam bersama-sama merealisasikan gagasan tersebut. Saya berhasrat mendapatkan maklum balas daraipada Prof Dato' berkenaan budaya ilmu ini.

1. Apakah program dan bentuk program budaya ilmu yang sesuai, praktikal dan membumi untuk mahasiswa?
2. Apakah persoalan yang sepatutnya yang disoalkan untuk mengkaji tahap perkembangan budaya ilmu?
3. Apakah pendapat prof dato' berkenaan tahap budaya ilmu yang wujud di utm?
4. Apakah sumber rujukan dan instrumen yang terbaik dalam mengkaji berkenaan budaya ilmu di kalangan mahasiswa?

Saya amat berharap jasa baik daripada dato untuk respon email dari saya ini dan saya minta maaf mengganggu Prof Dato. Di sini saya ada melampirkan sekali kertas cadangan kajian saya.

No comments: