Friday, April 25, 2008

pemikiran literal

Teknik Berfikir Secara Kreatif Dalam Pemikiran Lateral

  1. Teknik Analogi

berikan analogi terhadap sesuatu situasi atau perkara untuk menerangkan situasi tersebut. Analogi bleh dibahagikan kpd 3

i) Analogi alam

guna alam semulajadi

ii) Analogi peribadi

bayangkan situasi terjadi kpd diri

iii) Analogi fantasi

berfikir secara gila-gila (sesuatu yang tak logic, cth semut menyanyi)

  1. Teknik Idea Dominan

cari cara bagaimana kita menyorokan masalah yang berlaku

cth situasi :

dalam otak kita, suami perlu bertanggunjawab- otak akan kaku kalo kita didominasi dgn perkara ini dan xleh buat perkara lain (bermanja, bergurau senda) jadi perlu cari satu solution untuk buat perkara yang lain. Maknanya bermanja dalam masa yang sama bertanggungjawab

  1. Teknik Sonsang

Menyongsangkan situasi yang ada, cari sudut pandangan yang bertentangan untuk menerbitkan perubahan pada situasi yang ada dan adakah perubahan itu boleh digunakan dan logic atau tidak.

Cth ;

Dalam aktiviti makan. Kita guna tangan untuk makan, sonsangkan kita tidak gunakan tangan untuk makan… maka dalam situasi ini kita mencari idea kalau kita tidak menggunkan tangan bagaimana nak makan? Justeru kita mula berfikir untuk cari penyelesaian maka idea baru adalah, suruh orang suapkan, guna penyedut minuman.. kita tetap boleh makan.. maknanya dalam sesuatu hal mesti ada alternative lain.

  1. Teknik Herot Perot

terdapat 2 proses :

i) situasi yang diherot perotkan

ambil satu bahagian dari situasi yang berlaku dan lakukan perubahan supaya situasi jadi berubah

cth :

orang jual nasi lemak sebenarnya menjual komponen nasi lemak iaitu nasi, sambal bilis dan timun, ambil satu komponen dan ubah cthnya ambil sambal, penjual hanya menjual sambal dan pembeli beli nasi kat tempat lain maka situasi baru selepas teknik ini mugkin penjual nasi lemak menjual sambal kepada penjual lain yang menjual nasi lemak, maka penjual sambal menjual nasi lemak…ada korelasi dgn hujah deduktif, maka situasi ini betul setelah diubah situasi

hujah deduktif dari situasi yang telah diubah

p1 : penjual nasi lemak1 menjual sambal nasi lemak

p2 : penjual nasi lemak1 menjual sambal kpd penjual nesi lemak2

p3 : penjual nasi lemak2 menjual nasi lemak kpd orang

k : penjual nasi lemak1 menjual nasi lemak

hujah ini valid dan boleh diterima

ii) situasi yang dibesar-besarkan

membesarkan sesuatu perkara dengan alasan yang tidak logik untuk memikirkan cara bagaimana perkara ini boleh dilogikan

cth

seseorang gadis akan jadi kekasih kepada seorang lelaki. Kita perbesarkan gadis ini akan menjadi kekasih lelaki selamanya.. jadi kita akan fikir mengapa bagaimana perkara ini boleh terjadi sehingga kesimpulan yang kita buat adalah logik.

Tenik ini tidak boleh digunakan terlalu banyak dalam sesuatu situasi kerana akan menyebabkan masalah kepada otak untuk berfikir sesuatu yang gila-gila dalam sesuatu masa.

  1. Teknik Eliminasi

buang idea yang dirasakan tidak perlu

analisi perlu dilakukan :

i) dapatkan perkara dibuang sepenuhnya

ii) dapatkah perkara ini dibuang separuh

iii) apakan alternative lain untuk ganti perkara ini.

  1. Teknik Analisis Sifat

merombak struktur pemikiran yang kita gunakan sekarang (perhalusi ke akar umbi) bertujuan menerbitka idea baru yang berlainan dengan idea sekarang dalam situasi yang sama.

Cth :

Pensil, kalau difikirkan sifatnya- (kegunaan) boleh menulis sajak, karangan, melukis. (Sifat fizikal ) tajam, diperbuat dari kayu, ada pemadam.

Teknik ini adalah mengmbil salah satu sifat cthnya diperbuat dari kayu. Kayu apa? Kekerasan kayu? Kesesuaian dan jangka hayat.. bermakna ada jenis kayu yang x leh wat pensil… bermakna x semua kayu blh wat pensil, mgkin plastic ada sifat sama blh wat pensil.. plasti (idea baru)

No comments: