Friday, July 24, 2009

pengkajian budaya ilmu ep 1

Perkembangan tamadun adalah disebabkan oleh pembudayaan ilmu yang utuh. Kebanyakan ketamadunan mencapai kegemilangannya apabila ilmu diletakan ditempat yang paing atas dalam merangka ketamadunannya contohnya tamadun islam seperti tamadun ummayah, abbasiyah, dan utmaniyah dibangunkan dengan menjadikan ilmu sebagai asas dalam perlembagaan, begitu juga dengan tamadun yunani yang dibantu oleh golongan ilmu seperti Socrates,plato, Aristotle dan ramai lagi. Perubahan nilai dalam sesebuah masyarakat juga dalalah disebabkan oleh ilmu seperti renaisence . begitu juga dengan bangsa yang membangun dan menjadi mulia disebabkan oleh ilmu seperti bangsa arab apabila di turunkan perutusan daripada tuhan yang membawa cahaya ilmu.

Perkembangan ilmu berlaku apabila ia menjadi suatu budaya didalam masyarakat. Budaya perlu wujud kerana ia merupakan identiti bagi sesebuah masyarakat. Mewujudkan budaya bukanlah uatu yang mudah, perlu ada sekelompok manusia yang wujud dalam mayarakat membawa gagasan tersebut sebelum ia menjadi budaya dalam masyarakat.

Begitulah halnya dengan budaya ilmu, budaya ilmu amat penting untuk membentuk mayarakat yang cemerlang sepertimana yang ditunjukkan oleh sejarah. Kejatuhan sesebuah masyarakat adalah di sebabkan kebenjatan budaya ilmu dan meningkatnya budaya negative seperti hedonisma, kegilaan pangkat dan kuasa , kecenderungan kearah rasuah dan sebagainya. Golonga yang wujud untuk membawa budaya ilmu adalah orang yang berada dalam lingkungan ilmu seperti guru, pensyarah, mahasiswa dan orang yang terlibat dalam penyebaran ilmu.

No comments: