Wednesday, June 3, 2009

diari ku 2

pagi tadi saya bersama 2 orang pemuda (daisuki, 17 dan rahimi 16) mengadakan usrah . usrah ni dirancang pada malam semalam. alhamdulillah dapat juga melepaskan kerinduan untuk berusrah. silibus usrah bertajuk hentam jelah. banyak perkara yang kami sentuh. tetapi saya lebih suka untuk menyentuh berkenaan sirah nabawiyah.

usrah kami dimulakan dengan alfatihah dan ditutup dengan kafaratul majlis dan surah al asr( he.. he..)

sebelum memulakan perkongsian ilmu. kami bersama sama membca surah assaf. selepas tu saya meminta daisuki untuk cerita sikit pasal ayat ni.

daisuki: surah ni dimulakan dengan tasbih kepada Allah. kemudaian diayat kedua menerangkan tentang golongan oran berkata tapi tak melakukannya. ayat keempat perlunya seserang berada dalam organisasi yang kukuh untuk menegakkan agama allah, manakala dalam ayat ke 10-11, kita perlulah berjihad dengan diri dan harta untk menyelamatkan dir dari azab api neraka.

peh, cara dia terang macam ustaz. ada lagi ayat dia tambah, saya malas nak tulis. pastu saya tambah sikit

sufi: bagi saya surah ni adalah tip-tip untuk menjadi pemimpin cemerlang didunia dan akhirat

tip 1- kena banyak memuji allah supaya jiwa subur mengingati allah
tip 2- bila kita cakap kita kena buat . contoh pemimpin suruh anak buah dia kena solat berjemaah, tapi pemimpin tak solat berjemaah (hilang thiqah), ini pemimpin yang tek berjaya
tip 3- nak cemerlang kena berada dalam organisasi, mana ada pemimpin yang tak ada dalam organisi. berumah tangga pun ada organisasi.

dan seteusnya. saya bagi 10 tip berdasarkan surah assaf. saya takpantai sangat hurai mcm ustaz . mcm guru boleh lah.

kemudian saya selit sikit tentang penghayatan terhadap sirah nabawiyah. ada cerita sikit strategi hebat yang digunakan oleh rasulullah dalm setiap peperangan sehingga semua perang rasulullah menang dengan cemerlangnya kecuali uhud(sepatutnya boleh menang dengan strtegi yang diaturkan oleh rasulullah tapi tenteranya tidak mengikut arahan)

pastu ada cerita sikit bab isu semasa, saya cuba mengimbau kembali kisah semasa latihan mengajar di smsakti. khusunya dalam bab couple. tip bagaimana nak pisahkan couple( ni bab yang saya paling pakar), sesiapa nak belajar boleh daftar nama , cod subjek JAT 1111.

ada beberapa lagi perkara yang dibincangkan tidak boleh dinyatakan disini kerana .....

mmm.. cukup dululah saya cerita nantikan habis modal. ok jumpa di diari ku 3.

4 comments:

Anonymous said...

salam
kalu nk belajar tips pisahkan couple leh??
leh kongsi x

sb ada maslah couple kawan yg serius ni
tq.
p/s: da tak tau nak wat cane

Anonymous said...

kita selalu akan diuji dgn apa yg kita kata..
ad tips x?
risau fitnah manusia.. :(

sufi said...

mmm... boleh bagi email. nanti saya emailkan tekniknya. ym pun boleh digunakan.

Anonymous said...

(sy yg tanya pasal couple tu)
kata ada tekniknye??
ni emel nye

- sahibuddakwah@gmail.com

syukran jazilanhu khairan kathira