Monday, April 6, 2009

manusia????????

bila duduk seorang diri, kadang kadang terfikir . bagaimana keadaan saya suatu hari nanti. jika lihat keadaan sekarang banyak perkara yang perlu diuruskan sehinggakan banyak juga perkaitan tentang diri sendiri terabai. kebanyakan masa dihabiskan untuk memikirkan orang lain.

pernah dahulu saya bercita -cita menjadi seorang usahawan ternakan ayam. method perniagaan seperti yang dirancangkan oleh mat jenin.tapi sekarang perasaan untuk menjdi usahawanh seperti kian terkubur. banyak perkara yang nak kena fikir.

sebahagian sahabat memahami sebahagian besar yang lain langsung tek memahami tentang diri ini. kadang-kadang terfikir nak melarikan diri dari manusia.saya kadang kadang tersenyum melihat manusia. kadang-kadang tiada perasaan tapi kebanyakan nya saya sedih melihat manusia sekarang.

apabila baca sirah nabawiyah, tergambar dalam pemikiran saya berkenaan bagaimana keadaan manusia yang ditarbiyah rasulullah. mereka seperti bangunan yang kukuh , saling menguatkan antara satu sama lain.

tapi bila saya melihat keadaan manusia yang saya hidup bersama. masing masing memikirkan diri sendiri.

entahlah , kenapa saya tulis semua ni ye? mungkin ia sekadar luahan perasaan. untuk dikongsi bersama.

No comments: