Monday, August 25, 2008

baru balik cuti....

setelah seminggu berada di rumah, banyak perkara yang telah tertinggal. mood mengajar pun dah tak de. sebulan sebelum ini rasa berkobar- kobar mangajar di sekolah, nak buat pembaharuanlah, islah lah dan bermacam lagi. namun bila balik ke sekolah semula setelah seminggu bercuti banyak mengubah perancangan. melihat kepada keadaan budak budak yang balik dari cuti yang kurang barmaya manyebabkan ianya berjangkit kepada ku. letih sangat rasa. mungkin gejala futur mula merebak di dalam diri ini. ya, gejala futur.

keimanan terasa lemah, diukur dengan amalan sunat yang semakin berkurangan. kerja jadi lambat, hati terasa berat. ya ALLAH, apa dah jadi kepada ku?

ku cuba selami kembali diri sendiri. dimana silapnya. dalam keadaan dunia yang dalam fasa letupan dengan pelbagai isu, kenapa ku jadi semakin tidak bemaya? sepatutnyaku semakin bersemangat dalam keadaan ini. seperti bukan diri ku.

cuti seminggu telah ku penuhi dengan membaca sebuah buku yang bertajuk "menjadi remaja berkarisma" tak ingat dah siapa tulis. melalui buku ni banyak perkara yang dapat dijadikan pedoman dalam hidup. walaupun begitu kenapa jiwa ku semakin lemah...kosong..

ah!! tersedar aku, rupanya ada faktor menyebabkan ku jadi begini . komputer games rupanya.. pada awalnya hanya ingin mencuba tapi semakin ketagih. astaugfirullah, ini puncanya.

mulai saat ini ku cuba mangorak langkah kembali, menyusun strategi mengembalikan keizzahan diri. ku tinggalkan apa yang tidak bermakna untuk ku. ku sedar rasulullah pernah mengingatkan kepda ummatnya supaya meninggalkan perkara yang tidak berfaedah dan sia-sia.

No comments: