Wednesday, October 15, 2008

BAGAIMANA MENJADI NAQIB EFEKTIF

DIMANA FOKUS MU? Ep 1

“ana mempunyai 4 orang ahli usrah yang ana jaga untuk diberikan kefahaman berkenaan fikrah islamiayah yang sebenar, tetapi lama kelamaan ahli usrah ana semakin berkurangan . kini ahli usrah ana hanya tinggal seorang je. Tu pun tak faham sangat tentang apa yang sebenarnya yang ana hendakkan.”

“ahli usrah ana memang cam tu, bila minta datang usrah je macam-macam alasan yang diberikan. Sibuk, nak focus belajar, nak study, ada kerja lain, ada discussion, letih, takde mood dan bermacam lagi. Yang datang pun seorang dua je, baik tak payah buat usrah. Habiskan masa je. Biarlah mereka yang lain. Memang mereka tak minat nak faham agama.”

“ ana takde banyak ilmu. Susahlah nak pegang usrah . nanti ahli usrah Tanya macam-macam tak leh jawab malu je. Tak layak lah berilah kat orang yang lebh layak. Ana buat kerja lain je.”

Naqib merupakan tunjang dalam menggerakkan usrah. Naqib yang berkualiti akan menghasilkan ahli usrah yang berkualiti. Kebanyakan naqib tidak mahu meningkatkan kualiti yang ada dalam dirinya walaupun sebenarnya mereka mampu.


“kita boleh kawal apa yang boleh kita kawal tetapi kita tidak boleh kawal apa yang kita tidak kawal maka berfokuslah kepada apa yang boleh kita kawal”


Nuqaba yang sentiasa menyalahkan keadaan yang tidak dapat dia kawal menyebabkan dia merasakan lemah dan tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Ini kerana nuqaba tersebut focus kepada perkara yang tidak dapat dikawal. Suasana luar, ahli usrah, sahabat, kerja mengejut, assignment semua itu adalah perkara yang tidak kawal.

Namun kita mempumengawal tindakan, pemikiran, pilihan dan respon diri sendiri. Bermaksud kita boleh mengawal diri. Apabila kita focus kepada diri , dengan automatik kita dalam proses meningkatkan kuliti diri. Kualiti diri yang diperkembangkan akan menghasilkan pengaruh. Maka, pengaruh tersebut akan dapat menghubungkan diri dengan perkara yang tidak dapat dikawal, akhirnya perkara yang tidak dapat dikawal akan berada didalam lingkungan pengaruh.

Ahli usrah sentiasa memberikan alas an, suasana akan sentasa berubah kerja akan sentiasa bertambah, walaupun begitu apa bila lingkungan pengaruh dihasilkan menjadikan diri kita memberikan kesan terhadap perkara yang tidak dapat dikawal. Terbentuklah kualiti diri.
Ahli usrah akan merasa rugi tidak datang usrah dengan seorang naqib yang berkualiti yang boleh mendatangkan kesan terhadap dirinya, malahan mereka akan rasa seronok dan boleh meningkatkan kualiti diri mereka sendiri. Mereka akan rela meluangkan dan mengorbankan masa mereka jika mereka merasakan sesuatu itu member manfaat kepada mereka. mereka rela mengorbankan duit mereka jika merka tahu mereka akan mendapat pulangan yang lebih lumayan. Semuanya merka akan lakukan jika usrah tersebut berkualiti di bimbing oleh naqib yang berkualiti untuk menghasilkan diri sendiri yang berkualiti.

Reality usrah hari ini tidak seperti itu, masing-masing mencari alsan untuk berada dalam zon yang selamat dan selesa. Naqib memberi alasan tidak cukup ilmu, tiada pengalaman , tidak layak, tidak mempu, tidak pendai bercakap, sibuk dengan gerak kerja , begitu juga dengan ahli usrah alasan yang sama cuma alasannya mungkin lebih banyak. Akibat tidak focus kepada kawalan sebenar. Semua ini akan menjurus kepada proses pemusnahan.

Jika usrah diadakan pun, hanyalah untuk memenuhi syarat bukannya untuk menghasilkan kualiti dan kesempurnaan. Usrah hanyalah untuk menjadi medan bercakap semata-mata bukannya medan berfikir . mdean hanya untuk bertemu muka bukan untuk mengikat hati. Maka akhirnya lahirkan pejuang yang hanya memenuhi syarat bukanya pejuang sejati. Mereka seperti robot yang diprogramkan untuk mencapai matlamat. Mereka tidak dapat berfikir sendiri hanyalah mennggu arahan.

Ini adalah kesan tidak focus kepada perkara yang boleh dikawal tetapi focus kepada perkara yang tidak dapat dikawal. Menyalahkannya segala yang wujud didalam suasana dan keadaan. Semua ini adalah pembunuh bagi gerakan islam.

No comments: